Český fintech Twisto, který poskytuje služby BNPL (buy now, pay later), jako je Odložená platba nebo Nákup na třetiny, oznámil rekordní hrubý objem zboží zaplaceného pomocí jeho služeb (gross merchandise volume). Rekord přitom v posledních týdnech padl opakovaně. Pro lepší porozumění nákupní horečky Čechů si Twisto nechalo vypracovat komplexní průzkum mapující finance a nakupování českých domácností po pandemii. Mnoho lidí si během pandemie našetřilo a své úspory nyní utrácejí za věci, které při pandemii nebyly dostupné – módu, dovolené, restaurace a kulturu.
„Za letošní květen jsme zaznamenali rekordní objem transakcí uskutečněných pomocí služeb Twisto. Celkem během jednoho měsíce zákazníci nakoupili zboží v hodnotě přes čtvrt miliardy korun, což je za dobu existence rekord. Věříme však, že tím rekordní utrácení po uvolnění lockdownu teprve začalo. Za červen sledujeme další zhruba 10% nárůst a v Polsku za první týden července už to vypadá na další 20% růst,“ komentuje rekordní čísla Twista Pavel Rath, ředitel marketingu.
Lidé za zboží platí prostřednictvím platebních služeb Twisto známých jako BNPL. Základem je tzv. Odložená platba, na kterou už někdy v životě narazilo téměř 70 % Čechů. Ta umožňuje koupit si zboží nebo službu a zaplatit za ni později. Hodí se tak například při čekání na výplatu nebo k vyzkoušení zboží. Populární je hlavně u mladých lidí mezi 18 a 29 lety. Ke konci loňského roku Twisto představilo také Nákup na třetiny, který umožňuje platbu za nákup rozdělit do tří měsíců bez navýšení. O té zatím ví zhruba polovina lidí, zejména pak mladí. Největší zájem o službu však má skupina od 30 do 49 let, která ji nejčastěji využívá. Nedávno pak Twisto spustilo další novinku v podobě Jednorázové virtuální karty, která umožňuje dopředu si nastavit částku k útratě a počet měsíců k jejímu zaplacení.
Lidé neměli za co utrácet, nyní si to vynahrazují
Chuť utrácet potvrzují i čísla rozsáhlého průzkumu, který si Twisto nechalo vypracovat od agentury Perfect Crowd na reprezentativním vzorku více než 1 000 lidí. Zhruba dvě třetiny z nich po konci lockdownu plánovaly utrácet více. Nejvíce Češi po otevření obchodů hodlají investovat do svého zevnějšku – 34 % dotazovaných si chce konečně koupit nové oblečení a 32 % novou obuv a další doplňky. Utrácet chtějí i za další věci, které jim internet nedokázal nahradit – zejména dovolenou, návštěvy kulturních událostí a zábavních parků či zoo. Přesto lidé během pandemie zjistili, že na internetu můžou pohodlně nakupovat i nové kategorie věcí, které tam dosud nehledali. Zejména si oblíbili nakupování potřeb pro domácí mazlíčky, jež na internetu budou nakupovat i nadále. Stejně tak se jim osvědčilo online nakupování alkoholu, kosmetiky či potravin.
Své utrácení lidé budou částečně financovat z úspor, které si přes pandemii vytvořili díky snížení výdajů vlivem epidemiologických opatření. Téměř 30 % domácností hlásí zvýšení úspor. Skupinou, která si našetřila nejvíce, jsou pracující studenti. Ti volného času a distančního studia využili pro vyšší přivýdělek. Na druhé straně však 29 % lidí také o část svých úspor přišlo – zejména nezaměstnaní, lidé v domácnosti a podnikatelé.
Více o službě Twisto
Twisto představuje chytré řešení pro platby a nakupování a už v roce 2013, jako první v ČR, zavedlo platby BNPL (buy now pay later = nakupuj teď, plať později). Díky funkci Twisto Pay lze na jedno kliknutí, bez registrace a zdarma platit internetové nákupy, na jejichž úhradu mají zákazníci 14 dní. Registrovaní uživatelé pak mají možnost využít k placení Twisto kartu (vydanou Mastercard) – virtuální nebo fyzickou, zaplatit mobilem díky Apple Pay nebo Google Pay, vyrovnat faktury jejich vyfocením nebo snadno rozdělit společný účet mezi kamarády s funkcí Twisto Split. Splatnost nákupů s Twisto účtem je 45 dní. Twisto také umožňuje nákup na splátky s okamžitým schválením a Nákup na třetiny bez navýšení. V roce 2019 firma úspěšně vstoupila také na polský trh. www.twisto.cz