Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Když se nehledá tvar, ale řešení. Bílovická výstava mapuje současný stav průmyslového designu

Industriální výstava Žně designu. Tak zní oficiální název unikátního projektu zaměřeného na průmyslový design. Cílem je ukázat příklady dobré praxe, kdy tvůrci musejí respektovat především maximální funkčnost, přihlížet k ekonomice výroby a k tomu přidat přiměřenou estetiku. Druhý ročník Žní designu odstartuje ve čtvrtek 2. září. Výběr z toho nejlepšího, co se na poli průmyslového designu v poslední době urodilo, bude k vidění v jedné z hal areálu Egoé v Bílovicích u Uherského Hradiště.

Lehokola od uherskobrodského výrobce AZUB BIKE, obuv pro záchranáře z portfolia zlínské společnosti Holík International nebo matrace od valašskomeziříčské firmy Jelínek – výroba nábytku. K tomu koloběžky od MIBO SCOOTERS z Rožnova pod Radhoštěm, produkty firem z PILANY Group z Hulína a výrobky bílovické skupiny EGOÉ. To jsou příklady výrobců ze Zlínského kraje, kteří budou zastoupeni na druhém ročníku industriální výstavy Žně designu. K tomu třeba produkty velkých společností ZETOR TRACTORS a Tatra Trucks a desítky dalších exponátu.

„Chceme ukazovat produkty, kde design není cílem, ale cestou. Věci, které musejí být hlavně funkční a design jim v tom pomáhá,“ říká Richard Vodička z pořádajícího Egoé studia. Loňský premiérový ročník představil produkty více než čtyř desítek českých společností. Mezi exponáty byly například inkubátor a polohovací transportní lůžko navržené Ivanem Dlabačem pro Linet nebo zubní kartáčky Spokar X od Petra Novagua.

Letos budou Žně designu pro veřejnost přístupné v pátek 3. září od 14:00, kdy se areál otevírá v souvislosti s venkovním setkáním WiFič VEN! Od soboty do středy 8. září pak bude industriální výstava k vidění vždy od 10:00 do 18:00.

Žně si daly za úkol mapovat aktuální situaci v České republice a rozšiřovat povědomí o kvalitě českých designérů a výrobců. Všechny zastoupené produkty tak spojuje přístup, kdy design je výsledkem týmové spolupráce návrhářů, technologů, konstruktérů, ale i marketérů a obchodníků. „Žně zároveň vytvářejí platformu pro setkávání výrobců a institucí. Naší ambicí je vrátit na stůl téma průmyslového designu. Neexistuje žádná systematická podpora jeho rozvoje, stále zůstává lehce pod čarou veřejného zájmu. Takový stav podle nás absolutně neodpovídá potenciálu, jaký toto odvětví nabízí,“ vysvětluje důležitou motivaci pro pořádání Žní designu Richard Vodička.

Design jako cesta k udržitelnosti

Pozitivní vliv na ekonomiku prostřednictvím produktů a služeb s vysokou přidanou hodnotou. Tvorba stabilních pracovních míst, která nelze nahradit automatizací či přenesením do zahraniční montovny. Zvýšení image regionu, zastavení odlivu mladých lidí. To jsou hlavní benefity, které nabízí kreativní průmysl. Právě do této kategorie spadají firmy opírající se o kvalitní designové řešení. Spolu s tím je navíc patrný také jejich přínos pro environmentální udržitelnost. Vysoce funkční produkt s designem, který stojí pevně nohama na zemi, stárne technicky i morálně mnohem pomaleji. Vydrží sloužit déle, klidně i napříč generacemi.