Stisknutím "Enter" přejdete na obsah

Film o českém grafickém designu vyzdvihne Sutnara, Muchu, turistické značky i pivo

Americký znalec zmapuje to nejlepší z české vizuální kultury. Film Identita míří do českých kin letos v říjnu, k vidění bude i v zahraničí.

Americký rodák s českými kořeny Nicholas Lowry

Čeští filmaři právě dotočili první celovečerní film s názvem IDENTITA: Film o českém grafickém designu mapující více než sto let české vizuální kultury. Vrcholná díla, ale i řadu osobností ve snímku představí ne náhodou Nicho Lowry, americký rodák s českými kořeny, vášnivý sběratel a odborník na grafický design i „vintage“ plakáty. Předci známého amerického dražitele a vůdčí osobnosti newyorské Swann Auction Galleries v roce 1909 založili v Praze jednu z výrazných továren, která také promluvila do historie české grafické identity. Film uvede do kin letos 10. října společnost Bontonfilm. 

Snímek režisérky Kateřiny Mikulcové je určený tuzemským i zahraničním divákům. Pohledem amerického odborníka představí grafický design jako okno do české historie, povahy a národního příběhu. Nicholas Lowry alias Nicho v něm mapuje významné české značky jako Baťa či Pilsner Urquell. Film začíná v New Yorku, ale Nicho postupně zavítá i do Prahy, Brna, Litomyšle, Zlína či Plzně, kde prozkoumá například dílo Ladislava Sutnara, Alfonse Muchy nebo Josefa Váchala. Nevynechá tuzemskou knižní tvorbu, grafickou podobu bankovek, typografii ani orientační systémy. Představí i současnou generaci tvůrců, jako jsou Petr Babák, Martin Pecina nebo Aleš Najbrt. Nichovy cesty vedou také na Jižní Moravu za estetikou vinných etiket, vydá se i na trampský výlet po značených trasách Klubu českých turistů. V průběhu svého putování nalézá odpovědi na otázky, co česká vizuální komunikace vypovídá o zdejší identitě a jak ji představit i těm, kdo Česko neznají.

„Ve své naivitě jsem si myslel, že budu jako moderátor tohoto projektu sdílet to, co miluji na české vizuální kultuře a grafickém designu, s lidmi, kteří o tom tolik nevědí. Ke své radosti jsem se v průběhu natáčení dozvěděl tolik, že moje ,osobní česká identita‘ vzrostla ještě více,“ říká Nicholas Lowry, který ve filmu českým divákům připomene a zahraničním představí zásadní milníky české vizuální identity.

Účinkování v tomto filmu je pro Nicholase Lowryho zároveň cestou k jeho vlastním kořenům. V New Yorku patří ke třetí generaci rodiny antikvářů, je prezidentem druhé největší aukční síně, v níž mj. spravuje oddělení historických plakátů, na které se specializuje od dob svých studií. Mezi lety 1990 a 1994 žil v Praze, odkud příspíval do prvních středoevropských anglicky psaných novin Prognosis a působil také jako moderátor na 

Radiu 1. Právě v tomto období započala jeho vášeň pro sbírání československých historických plakátů, jako kurátor pak stál u řady výstav o českém plakátu v Evropě i USA. Jeho prastrýc založil v Praze ještě před první světovou válkou rodinnou gumárenskou firmu Primeros, známou pro nejstarší registrovanou značku kondomů v Evropě. Primeros je synonymem pro lidskou vynalézavost a průmyslový vzestup, zároveň připomíná i temné momenty historie 20. století, když Lowryho rodina musela z Československa prchnout před nacismem.

Autorem scénáře je Petr Hauzírek, kameramanem Jan Šuster. Producentem je Michal Gregorini z grafického studia Mowshe, kreativní producentkou za Českou televizi Martina Šantavá, dalšími producenty jsou Martin Palán za Bontonfilm i sám Nicholas Lowry za Swann Auction Galleries. Kreativním producentem snímku je Pavel Vácha.

Film je součástí rozsáhlého projektu Identita, který vzdává hold českému grafickému designu, a kromě televizního cyklu uvedeného v lednu a únoru tohoto roku Českou televizí zahrnuje i připravovanou výstavu a výpravnou monografii. Autory projektu a odbornými poradci jsou Linda Kudrnovská a Filip Blažek.

Partnery projektu Identita jsou manželé Baudišovi, Bakala Foundation, společnost Lanik, Jiří Polidar, Česká televize, Swann Auction Galleries, Bontonfilm, spolek Typo, Česká národní banka, Velvyslanectví USA v ČR, Unie grafického designu, Česká centra, Státní tiskárna cenin, Mat Film Resort, Marvil, Economia, Český rozhlas Vltava, DesignMag, Czechdesign, Moderní byt, Font, Uměleckoprůmyslové museum, Městská knihovna v Praze, Moravská galerie v Brně, Moravská zemská knihovna v Brně, Museum Kampa, Paseka, Muzeum literatury / PNP, Národní knihovna, Vojenský historický ústav Ministerstva obrany ČR, hlavní město Praha, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, Vysoké učení technické v Brně či Západočeská univerzita v Plzni. Finanční podporu poskytl také Státní fond kinematografie, Pražský nadační audiovizuální fond, Jihomoravský filmový fond, Zlínský kraj či Plzeňský kraj. 

Identita – příběh českého grafického designu
projektidentita.cz / instagram.com/projektidentita / facebook.com/projektidentita