Dost často se setkávám s dotazy na spolupráci. Většinou se otázky motají kolem toho, jak jsem poznala, že spolupráce bude dávat smysl a jestli jsem za spolupráci dostala nějaký barter (výměnný obchod – zadavatel reklamy poskytuje za mediální prostor jako protihodnotu své zboží nebo služby) nebo peníze. Popravdě se kolem spolupráce točí tolik řečí – hlavně po majstrštychu Týnuš Třešničkové, že je docela těžké vysvětlit začínajícím bloggerům a Youtuberům, jak přistupovat ke spolupráci.

Seřadila jsem šest věci, které vám mohou usnadnit konečné rozhodnutí, zda do spolupráce jít nebo ne.

Dávajte si na tyto nepatrné věci pozor a možná vám o budoucí spolupráci napoví víc, než si myslíte.

1. První oslovení (většinou email) – Tyká nebo vyká pisatel? Jsou v textu chyby nebo překlepy? Dává email souvislost nebo ho musíte číst na 3x ( email vám nedává smysl a nevíte, co se po vás chce). Vykání je správně ( do prvního emailu určitě), text je souvislý, bez chyb a překlepů.

2. Znění textu – z textu poznáte, zda pisatel četl váš blog. Zná vaše temáta, nebo vám zkouší psát tzv. na blind? Dobrým znakem je např. pochválení témat o kterých píšete a celkový přehled o vašem blogu.

3. Nabídka spolupráce – zde by měla vyznít konkrétní nabídka ze strany pisatele. Zda se jedná o fotky, článek, zmínku na sociální síti apod. Popřípadě proč stojí pisatel zrovna o váš blog!

4. Forma spolupráce – pisatel, který chce s vámi spolupracovat, by měl sám nabídnout svou představu spolupráce. Tzn. cestou služeb, které můžete čerpat, peněz za dohodnutou službu apod.

5. Otázky – pisatel vám může položit otázku, jaká spolupráce vám vyhovuje. Nebojte se a nechte si na svou odpoveď dostatek času. Vnímejte svoje pocity z emailu, komunikace a ze samotného projektu. Jak na vás působí? Baví vás? Chcete spolupracovat kvůli penězům nebo dárkům, ale samotný produkt vás nebaví? Pak raději odmítněte. Na konečném výstupu to bude znát a ani jedna strana nebude spokojená!

6. V emailu by měl pisatel uvést informace – web a kontakt na svou osobu. Můžete si web projít a ověřit si, zda je vše v pořádku.

Na závěr bych chtěla dodat, že spolupráce není o ultimátech a vždy pozitivních recenzích. Vy jste majitelé svého blogu a nejdůležitější lidé v tomto procesu schvalování a tak o spolupráci také uvažujte. Myslete na své čtenáře a chtějte jim přinášet užitečné informace. Buďte vždy sami sebou a neztrácejte svou individualitu!

Jak je to s těmi fans?

Ano. Pokud máte Facebook, Instagram a další sociální sítě, určitě se na ně váš budoucí partner podívá. Budou pro něj důležité, stejně jako to, jestli jsou vaši fanoušci opravdový a jestli reagují na to, co postujete. Proto si nekupujte fans! Stačí dobrý základ, který reaguje na vaše příspěvky a interakce je viditelná. Velká čísla a nulová interakce bije do očí a nezapomínejte – lidé nejsou hloupý (to si možná o svých fans myslí Bloges Robes).

Co dodat závěrem?

Z jedné malinké spolupráce se může vyklubat dlouholetý a to i velmi přátelský, pracovní vztah. V celém procesu je to ta nejlepší odměna pro samotného bloggera (i když si to možná teď nemyslíte).

Categories: OSOBNÍ ROZVOJ

4 Comments

Šest snadných rad, jak poznat dobrou spolupráci pro váš blog

  1. Super, tieto rady určite ocenia neskúsení blogeri. Mne pár mesiacov dozadu prišla na Facebook správa od autora jedného webu. Priznám sa, že som si to čítala asi 5-krát a stejne som nechápala, čo odo mňa vlastne chce 😀
    Tak som ten text preposlala kamarátke a kamarátovi, ale ani jeden z nich z toho nevedel pochopiť, o čo vlastne ide, čo je to za firmu, čím sa zaoberajú a aká by bola moja úloha v rámci tej spolupráce. 😀
    Niekedy je to fakt drina dohodnúť sa s firmou, hlavne keď má druhá strana problémy s formuláciou a podaním aspoň tých najzákladnejších informácii o čo vlastne ide a aká je ich predstava.

  2. Jo! tak tenhle článek jsem si měla přečíst před první spoluprácí. Jedna nejmenovaná společnost mě zaplavila takovým množstvím hovadin, že jsem nevěděla co dřív. A nakonec z toho nebyl ani dobrej článek a ani dobrá spolupráce do budoucna. Zůstat sama sebou je fakt důležitý a myslim, že by to měli ukazovat hlavně ty bloggeři, který jsou nejvíc vidět. Ale podle mě je to spíš naopak. Tereza in Oslo mě s tim uplně vytáčí a vlastně celá ta jejich Elite crew!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *