Je neděle. Nic se nedělá? U mě je to trochu jinak. Protože pracuju jako freelancer, pracuji i o víkendu a nevadí mi to. Teď sedím se zapálenou svíčkou v teple, mám na sobě pohodlné pyžamo a deku. Notebook mě hřeje na kolenou a přemýšlím o tom, jak komunikovat se svými čtenáři.

Hipsterka

Možná se mi budete smát, ale myslím, že je dobré o tom občas přemýšlet. Poslední dobou Hipsterka.cz bourá rekordní čísla v návštěvnosti. Píšete komentáře a sem tam mi píšete i zprávy, za které jsem vždycky ráda. Mám radost z toho, že vás zajímá o čem píšu a těší vás stejné věci jako mě. Není to samozřejmost.

Když jsem před dvěma roky začínala psát blog, netušila jsem, kolik starostí a bezesných nocí mi blog přinese. Musela jsem se hodně učit. O psaní, o editování článků, o affiliate monetizaci, o tom jak správně nakládat s obsahem. Byla a je to dřina, pokud chcete sledovat to důležité a přinášet kvalitní obsah.

Zároveň mi blog přinesl spoustu nových kontaktů, přátel a dokonce i nabídky k práci. Sice nemám velký počet fanoušků na sociálních sítích, ale blog si i bez nich žije vlastním životem a své pravidelné čtenáře má. Těší mě, že každý měsíc se přidá další tisíc nových čtenářů a popravdě se mi tomu pořád těžko věří. Začínala jsem s hlavou plnou naivních snů a zpětně se musím smát, jak moc naivní jsem byla.

Sepsala jsem pár bodů, ve kterých sama vyhodnocuji svoji chyby (nejen v blogování) a doufám, že  vám to usnadní vaše “začátky”.

Nepiš. Nemusíš.

Možná to znáte od youtuberů. “Omlouvám se vám, že jsem dlouho nic nenatočila.” Jo! Tak tahle věta se v mnoha obměnách vyskytuje v každém druhém videu a taky ji najdete u nejednoho blogera. Souvisí to s tím, že si dáváme nereálné cíle a myslíme si, že se od nás “něco” čeká. To něco může být pravidelný článek, video každou středu apod. Domyslete si svojí verzi. Pravda je taková, že vás nikdo nenutí tvořit pravidelně obsah – i když je to samozřejmě lepší. Kdybych si tohle uvědomila daleko dřív, mohla jsem si ušetřit nervy s tím, že dost častu nepíšu články a nezahlcuju svoje čtenáře pravidelným obsahem. Nikdo to ode mne nečekal a stejně jsem své čtenáře měla.

Udělala to, tak já to udělám taky.

Tudy cesta nevede. Jsou v módě recenze a hauly? Udělám je taky! Určitě pak budu mít hodně fans a skvělou čtenost. Tak určitě! Nevěřte tomu. Ten kdo vám tvrdí, že musíte tvořit podobný obsah jako známější blogeři, lže. Originální obsah je král! Ušetřete si hodiny, které trávíte nad článkem, který včera vydal váš oblíbený bloger. Nefoťte outfity pokud se necítíte dobře před fotoaparátem. Použijte selský rozum a do ničeho se nenuťte. Raději se zamyslete nad tím, co vám opravdu dělá radost a možná přijdete na to, že o tom nikdo nepíše.

Hipsterka

Hned po napsání pár článků mě osloví velká firma na spolupráci. Zn. vydělám hodně peněz.

Možná se stane zázrak a osloví vás hned po uveřejnění pár článků velká společnost, která bude paf z toho jaký obsah děláte a jak vypadáte. OK. Realita je většinou taková, že velké firmy (agentury) slyší na čísla, kvalitní obsah a zase jenom čísla. Máte hodně fans na sociálních sítích? Tvoříte super obsah a dobře fotíte? Máte zajímavý layout na Instagramu, živé diskuze a velký dosah? OK, to se bude líbit. Dobrým příkladem jsou influenceři, kteří nemusí nutně dělat blog (Duhovka, Lena Brauner, Nikol Štíbrová). Stačí jen dělat něco, co baví hodně lidí, být ve správný čas na správném místě (Instagram, Facebook, Youtube) a zaujmout svou originalitou ty správné lidi.

Peníze můžete získat za placený obsah (článek, banner) nebo z affiliate marketingu. U placeného obsahu jsou opět důležitá čísla a forma blogu, u affialite marketingu je důležitý kvalitní obsah a vaše skills, které vám mohou vydělat slušné kapesné na měsíc. Když budeme stát nohama na zemi – nájem ani jídlo na měsíc z něho nezaplatíte. Alespoň ze začátku ne. Mluvíme o letech učení a zkoušení. Nečekejte výsledky za dny, týdny někdy ani měsíce.

Hipsterka

Tahle střízlivá informace neupozorňuje jen na to, že bloger tvrdý chleba má (někdy ani to ne), ale také na to, že pokud se nebudete svému blogu věnovat opravdu pravidelně a nebudete ho vědomě posouvat, může se stát, že nebudete mít důvod proč ho dělat. Možná vás bude bavit, ale pokud chodíte do práce, chcete být se svým přítelem a užívat si koníčky, těžko budete hledat důvod, proč se vracet k “práci”, která vám nepřináši nic tzv. navíc. Nebudete chtít psát blog – protože to dělají ostatní a je to cool. Zkuste o svém blogu přemýšlet jako o nástroji, který vám může kromě fyzických věcí přinést i ty, za které si hmotné věci můžete koupit. Tedy peníze.

Dvakrát měř, jednou řež.

Rada na závěr? Dvakrát měř, jednou řež. Tuhle radu bych na začátku uvítala taky. Ušetřila bych si spoustu zbytečného přemýšlení. Selský rozum a jednoduché otázky Proč nebo Jak nevyřeší jen kámoš Google. Musíte o nich opravdu přemýšlet a když to neuděláte na začátku, stejně vás jednou doženou. Takže, až budete zakládat nový blog nebo přemýšlet, co s tím starým, zkuste se zamyslet proč děláte, to co děláte. Jak to děláte a jak by se to dalo dělat líp nebo jinak. Pak možná zjistíte, že trávíte čas něčím, co vás nebaví a ani to nedává smysl. Nebo možná objevíte činnost, která vás bude zase naplňovat a bavit i vaše čtenáře.

Další rady nejen pro blogery najdete v sekci Osobní rozvoj.